در روش کولونوسکوپی با بیهوشی پزشک از داروهای بیهوشی کوتاه مدت استفاده می‌کند تا بیمار را به طور کامل به خواب عمیق و بی‌هوشی ببرد تا فرآیند کولونوسکوپی با بیهوشی انجام شود.
در مرکز آندوسکوپی دکتر محمد علی محمدزاده ، آندوکولون – آندوسکوپی و کولونوسکوپی با بیهوشی انجام می شود که البته برای هر سه مورد آمادگی لازم است که در این مقاله به توضیحاتی در این خصوص پرداخته ایم.

مزایای این روش شامل این است که بیمار از هیچ گونه درد یا عارضه زیان‌آوری که ممکن است در طول فرآیند به وجود آید، محافظت می‌شود. همچنین، پزشک می‌تواند به طور دقیق‌تر و کامل‌تری روده‌ها را برای بررسی بردارد زیرا بیمار به‌طور کامل در خواب است.

فرم مشاوره با دکتر محمد علی محمدزاده فوق تخصص گوارش

قبل از انجام کولونوسکوپی با بیهوشی، بیمار به دقت دستورات پزشک را باید رعایت کند. این شامل مواردی مانند محدودیت‌های مصرف غذا و مایعات قبل از فرآیند، توقف مصرف داروهای خاص، و همچنین راهنمایی‌های خاصی برای آماده‌سازی قبل از بیهوشی می‌شود.

منظور از آمادگی قبل از کولونوسکوپی چیست؟

آمادگی قبل از کولونوسکوپی یک سری اقدامات و راهنمایی‌هایی است که بیمار باید قبل از انجام این فرآیند پیگیری کند تا بهترین نتیجه از اقدام حاصل شود. این آمادگی شامل چند مرحله و نکته مهم است که در زیر توضیح داده شده است.
یکی از اصول اساسی آمادگی قبل از کولونوسکوپی، رعایت دقیق دستورات پزشک است. پزشک شما ممکن است شرایط خاصی را بررسی کند و دستورالعمل‌های خاصی را برای شما تعیین کند که باید به طور دقیق پیروی شود. این شامل راهنمایی‌های مربوط به رژیم غذایی قبل از کولونوسکوپی با بیهوشی ست، استفاده از داروها، و دیگر مسائل مرتبط با سلامتی شما است.

یکی از مراحل مهم آمادگی، رژیم غذایی خاصی است که باید در روزهای قبل از کولونوسکوپی در نظر گرفته شود. معمولاً پزشک توصیه می‌کند که در روزهای قبل از آزمون، مواد غذایی خاصی مصرف نشود، از جمله موادی که فیبر زیاد دارند یا ممکن است باعث ایجاد رسوب در روده شوند.

مطالعه مطلب بیشتر  آندوسکوپی و کولونوسکوپی با بیهوشی

در آمادگی قبل از کولونوسکوپی، ممکن است پزشک شما از شما بخواهد قبل از آزمون از محلول‌های خاصی برای پاکسازی روده‌ها استفاده کنید. این محلول‌ها معمولاً به صورت مایعات خوراکی یا قرص‌های خاصی عرضه می‌شوند که باید طبق دستور پزشک مصرف شوند.

مراحل آمادگی قبل از کولونوسکوپی چیست؟

آمادگی قبل از کولونوسکوپی بسیار مهم است تا فرآیند بررسی بهتر و دقیق‌تری انجام شود. در اینجا چند مرحله از آمادگی قبل از کولونوسکوپی ذکر شده است:

۱. مشاوره با پزشک: قبل از هر چیز، با پزشک خود مشورت کنید و دلایل و اهداف این فرآیند را بررسی کنید. همچنین، پزشک ممکن است شرایط خاصی را بررسی کند که ممکن است نیاز به توجه خاص داشته باشند.

۲. رژیم غذایی: معمولاً قبل از کولونوسکوپی باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید. این رژیم ممکن است شامل محدودیت‌هایی در مصرف مواد غذایی خاص مثل موادی که فیبر زیاد دارند، شامل سبزیجات خام، میوه‌های تازه، و غذاهای چرب و سنگین باشد.

۳. قرص‌های خالی کننده روده: پزشک شما ممکن است قبل از کولونوسکوپی به شما قرص‌های خاصی را تجویز کند تا روده‌ها خالی شوند. این قرص‌ها ممکن است به شما کمک کنند تا فرآیند کولونوسکوپی بهتر واضح‌تر انجام شود.

۴. توقف مصرف داروها: اگر داروهایی مصرف می‌کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید که آیا باید قبل از کولونوسکوپی مصرف آن‌ها را متوقف کنید یا خیر.

۵. آماده‌سازی روانی: آماده‌سازی روانی نیز مهم است. برای بسیاری از افراد، انجام کولونوسکوپی ممکن است ترسناک یا ناراحت‌کننده باشد. تلاش کنید ذهنتان را آرام کنید و از پزشک و پرستاران برای پاسخ به هرگونه سوال یا نگرانی کمک بگیرید.

به طور کلی، همکاری با پزشک خود و دقیق رعایت کردن دستورالعمل‌های او می‌تواند بهترین روش برای آماده‌سازی قبل از کولونوسکوپی باشد.

قبل از آندوسکوپی و کولونوسکوپی چی بخوریم؟

قبل از آندوسکوپی و کولونوسکوپی، باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید تا مطمئن شوید که روده‌هایتان خالی از مواد غذایی هستند، که این امر بهترین نتیجه را برای این آزمایش‌ها فراهم می‌کند. در این رژیم غذایی، معمولاً به شما توصیه می‌شود تا یک روز قبل از آزمایش، مواد غذایی سبک و غیر قابل هضم مثل کلم، سبزیجات خام، حبوبات، میوه‌های تازه، غذاهای چرب و فیبر زیاد را از رژیم غذایی خود حذف کنید. به جای آن، می‌توانید مواردی مانند آب، چای بی‌شکر، نوشیدنی‌های روشن و غیر کربناته، نان سفید، مرغ، ماهی را مصرف کنید.
اما همواره قبل از هر نوع آزمایش ویزیت با پزشک خود برای راهنمایی‌های دقیق تر و اطمینان از راهنمایی‌های مربوطه را از بهترین دکتر فوق تخصص گوارش دریافت کنید.

مطالعه مطلب بیشتر  زخم معده + ۸ علائم اصلی + تشخیص و درمان

نحوه مصرف قرص بیزاکودیل در کولونوسکوپی با بیهوشی

قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) یک ملین است که برای تسهیل تخلیه روده‌ها و خالی کردن روده‌ها قبل از آزمایش‌هایی مانند کولونوسکوپی استفاده می‌شود. مصرف این قرص به دقت و با رعایت دستورات پزشک شما انجام می‌شود.

دستورات معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

1. زمان مصرف: پزشک شما ممکن است زمان مصرف قرص بیزاکودیل را به شما بگوید. معمولاً این قرص برای استفاده قبل از آزمایش، مثلاً در شب قبل از آزمایش یا بر اساس روشنایی روده‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

2. دوز: معمولاً دوز قرص بیزاکودیل را پزشک شما تعیین می‌کند. دقیقاً به دستور پزشک خود عمل کنید و از مصرف زیاد یا کمتر از دوز تجویز شده خودداری کنید.

3. مصرف با مایعات: حین مصرف قرص بیزاکودیل، مصرف مایعات بیشتری مانند آب برای جلوگیری از دهیدراتاسیون (افتادگی مایعات بدن) بسیار حائز اهمیت است.

4. توجه به علائم: هر گونه علائم ناخوشایند مانند درد شدید، تهوع، استفراغ یا حساسیت ناشی از مصرف قرص بیزاکودیل را به پزشک خود اطلاع دهید.

همیشه به دقت دستورات پزشک خود را دنبال کنید و در صورتی که سوالی دارید یا مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا عوارض جانبی و خطرات کولونوسکوپی دارد؟

کولونوسکوپی یک روش تشخیصی است که برای بررسی روده‌های بزرگ (کولون و رکتوم) استفاده می‌شود. اغلب این روش به‌عنوان یک روش ایمن و کارآمد شناخته می‌شود، اما همچنان ممکن است با برخی عوارض جانبی و خطرات مرتبط باشد. برخی از این عوارض و خطرات عبارتند از:
1. خطرات مرتبط با داروها: برای تسهیل فرآیند کولونوسکوپی، ممکن است پزشک شما داروهایی را تجویز کند که ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا با داروهای دیگر تداخل داشته باشند.

2. خطرات مرتبط با آنستزی: در برخی موارد، کولونوسکوپی زیر بیهوشی انجام می‌شود، که با خطراتی مانند عوارض حساسیتی به داروهای بیهوشی، عفونت‌های تنفسی، و انتکاسیون (کاهش فعالیت تنفسی) مرتبط است.

مطالعه مطلب بیشتر  سوالات رایج آندوسکوپی و کولونوسکوپی

3. خطر عفونت: همچنین، عفونت مرتبط با کولونوسکوپی، اگر چه نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد.

4. خونریزی و صدمات: در برخی موارد، ممکن است کولونوسکوپی منجر به خونریزی روده‌ای یا صدمات دیگری شود، اما این اتفاقات بسیار نادر هستند.

5. عوارض جانبی معمول: ممکن است بعد از کولونوسکوپی عوارضی مانند تهوع، استفراغ، نفخ، دیسکامفورت، و خستگی را تجربه کنید که به طور معمول طی چند روز اولین پس از فرآیند، بهبود می‌یابند.

اگر قصد دارید کولونوسکوپی داشته باشید، مهم است که با پزشک خود در مورد هر گونه سوالات یا نگرانی‌هایی که شما دارید، صحبت کنید. وی می‌تواند به شما درک کامل‌تری از ریسک‌ها و فواید مرتبط با این روش تشخیصی کمک کند و راهنمایی‌های لازم را برای آماده‌سازی قبلی و مراقبت‌های پساعملیاتی ارائه دهد.

بعد از کولونوسکوپی چه کاری انجام دهم؟

مراقبت بعد از کولونوسکوپی، ممکن است برخی از راهنمایی‌ها و مراقبت‌های خاصی برای بهبود و بازگشت به حالت عادی به شما داده شود. در ادامه، چند توصیه برای مراقبت پس از کولونوسکوپی ذکر شده است:
۱. بازیابی در منزل: بعد از کولونوسکوپی، بهتر است که به خانه بروید و به خودتان زمان کافی برای استراحت بدهید. در معمول، ممکن است برای چند ساعت بعد از فرآیند احتیاج به استراحت داشته باشید.

۲. تغذیه: بعد از کولونوسکوپی، پزشک شما ممکن است شما را به محدودیت‌های خاصی در رژیم غذایی خود توصیه کند. معمولاً بعد از این فرآیند، مصرف مایعات بیشتر و مواد غذایی سبک و قابل هضم توصیه می‌شود.

۳. درد و ناراحتی: ممکن است پس از کولونوسکوپی احساس درد، تورم، یا ناراحتی در منطقه شکمی داشته باشید. استفاده از داروهای تسکین‌دهنده درد یا کمک گرما (مثلاً گرما‌پایه) می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. در صورتی که درد یا ناراحتی شدیدی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

۴. عودت به فعالیت‌های روزمره: به مرور زمان، شما به تدریج به فعالیت‌های روزمره خود عودت می‌کنید. با این حال، از انجام کارهای سنگین یا خسته‌کننده در ابتدا پرهیز کنید.

۵. پیگیری: پس از کولونوسکوپی، ممکن است نتایج به پزشک شما ارائه شود. اگر نتایجی نرمال نباشند یا نیاز به درمان داشته باشید، پزشک شما به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه خواهد کرد.

همچنین، اگر هر گونه علائم ناعادی یا نگران کننده را تجربه می‌کنید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

هزینه و قیمت کولونوسکوپی

هزینه کولونوسکوپی در سال ۱۴۰۳ در مرکز آندوسکوپی سپید شهرک غرب تهران ، ۴.۶۰۰.۰۰۰ تومان اعلام شده است.

شماره تماس مشاوره رایگان مرکز کولونوسکوپی غرب تهران

۰۹۱۲۰۱۶۵۷۰۳
۰۲۱۸۸۵۹۶۳۲۵
آدرس اینستاگرام  clinic.sepidd@

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *